SUMI-E SHODO
Sumi-e is een Chinees-Japanse schildertechniek, waarbij van dezelfde middelen gebruik gemaakt wordt als bij calligrafie.

De inkt wordt gemaakt van z.g.n. inktstaafjes. Door het staafje in een beetje water in een speciaal bakje te wrijven lost de inkt op
Hierdoor kan dunne of dikke inkt gemaakt worden. Voor groter werk wordt ook gebruik gemaakt van inkt uit een flesje. De kleur is zwart, met daarin wat variatie in tint. Er bestaan ook inktstaafjes in diverse kleuren, maar het resultaat daarvan valt erg tegen. (meer over inkt)

De penselen Er wordt gebruik gemaakt van speciale zachte penselen met geitenhaar.
Door het penseel eerst in water te dopen en daarna over de inkt te vegen wordt de inkt- water verhouding in het penseel bepaald.
Dit leidt tot meer of minder vloeien van de inkt bij het schilderen.
Zo kunnen er korrelige, droge lijnen getrokken worden, of natte uitvloeiende lijnen en vlekken. Er zijn veel verschillende ronde penselen de grootte en de haarlengte zijn factoren die medebepalend zijn voor het uiterlijk van de schildering

Het papier Dan is er nog het papier waarop gewerkt wordt. Meestal dun, zuigend rijstpapier (heeft niets met rijst te maken) dat op een tafel ligt en in horizontale positie beschilderd wordt. Onder het papier bevindt zich een absorberend materiaal, een katoenen doek of onderlegger, die het teveel aan inkt of water in het papier moet kunnen opnemen. Rijstpapier is er in veel varianten met verschillende dikten, meer of minder gelijmd, verschillen in absorberend vermogen en verschillende vezelstructuren. Al deze zaken bepalen mede het uiterlijk van de schildering.

De Afwerking Als een schildering gereed is moet er nog het één en ander gebeuren. Het papier is verre van glad door de inwerking van het water en het is vaak erg kwetsbaar. Er moet nu een vel rijstpapier op de achterzijde worden geplakt. Deze aktiviteit moet op een glad oppervlak worden uitgevoerd, en zeer langzaam drogen. Het papier wordt hierdoor sterker en droogt als alles goed gaat mooi en glad op.
Tenslotte moet er nog worden gesigneerd. Dat gebeurt met een zelf gesneden stempel (zeepsteen) en rode Chinese stempelinkt. De karakters op de stempel kunnen de naam van de kunstenaar weergeven, zijn of haar dierenriem teken uit de chinese dierenriem, een spreuk of gedicht, of een woord of zin die met het geschilderde onderwerp te maken heeft.

Al met al is het bezig zijn met Sumi-e aan de ene kant een activiteit waarbij precisie en ambachtelijkheid een belangrijke rol speelt.
Aan de andere kant is de  wijze van werken zeer direkt. Iedere lijn of vlek is definitief en onomkeerbaar.
Dit leidt tot een spontane manier van werken, waarbij de concentratie en de spanning van het moment iets moet opleveren dat de maker verrast.

Martin Bergwerff

TERUG
diversen
portretten
landschappen
kleine landschappen
one liners
Koegelwiek
calligrafische landschappen
calligrafie
................
ACTUEEL
CONTACT
Door mijn cursus sumi-e ging ik ook stempels maken om in plaats van een handtekening onder mijn werk te plaatsen. Hierdoor kwam ik met een specifieke karaktersoort in aanraking, die afwijkt van wat ik eerder had gezien, het zo genoemde 'zegelschrift'. Het bleek dat deze karakters meer lijken op de oude pictogramachtige tekens die vroeger in China gebruikt werden. Deze zijn interessant vanwege hun vorm en opbouw.
Vanuit de interesse die ik er in kreeg heb ik studie gemaakt van de diverse gebruikte karaktersoorten in Japan en China.
Onder andere merkte ik dat er vaak heel anders met het schrift wordt omgegaan dan in het westen. Heeft bij ons calligrafie traditioneel te maken met schoonheid en elegance.
In China en Japan is calligrafie een belangrijk expressiemiddel.
Dat komt voort uit het doel van de karakters: Het overbrengen van een betekenis of begrip, terwijl wij schrijven in een klankschrift.

e-mail

Free counter and web stats