GRAFIEK
naar de etsen 2007-2009 contact
naar de etsen 2010-2012 naar de gomdrukken naar de blikjes naar de foliedrukken
sinds 2006

etsen

Etsen is een techniek, die fascineert.
Bijna altijd wordt dan gedacht aan de schitterende etsen van Rembrandt. Doordat ik via mijn sumi-e activiteiten met zwart en met grijstinten bezig was werd mijn interesse ook sterker in andere zwart-wit technieken.
Etsen zo dacht ik, is ook zo'n zwart-wit techniek, maar je kunt ook uitstekend in kleur werken.

Wat ik er erg leuk aan vindt is dat je er zeer spontane werkjes mee kunt maken, en dat die reproduceerbaar zijn. Reproduceerbare spontaniteit, dat is een interessante gedachte.

Al doende ontwikkelt iedereen zo z'n eigen techniek en omgang met dit medium, z'n eigen handschrift.
Tijd is een oninteressante factor in dit vak.

Dat je voor iedere print moet ininkten en afslaan, papier moet natmaken en vervolgens weer drogen en dat het best wat kracht kost om ets en papier door de etspers te krijgen is voor veel niet etsers een verbijsterende ontdekking.

2007

gomdrukken

Gomdrukken is een 19e eeuwse fototechniek. Door arabische gom op te lossen en te vermengen met een pigment en kaliumbichromaat ontstaat een smeerbare emulsie, die gevoelig is voor UV licht. Wordt deze emulsie lang genoeg bestraald met UV dan wordt het onoplosbaar in water. Wordt de helft afgedekt dan zal het niet bestraalde gedeelte oplossen in water. Voor het verkrijgen van fotografische afdrukken is het nodig negatieven te hebben die net zo groot zijn als de afdruk die je hebben wilt. Het is dus een zgn contact procedee. Toen ik mijn eerste schreden op het fotografische pad zette heb ik veel geëxperimenteerd met allerlei foto-chemische processen. In sommige boekjes werden ook procedees als gomdrukken beschreven. Deze verhalen leverden echter zo veel vragen op dat ik nooit experimenten in die richting heb gedaan. Toen er in 2007 echter een cursus gomdrukken van start ging heb me direkt opgegeven. Ik begrijp nu waarom ik die beschrijvingen vroeger zo vaag vond. Er zijn veel variabelen; er kan veel mis gaan en een ieder moet een beetje zijn eigen receptuur uitvinden om 'lekker' te kunnen werken.
En daarbij al die variabelen scherp in de gaten houden anders gaat er weer van alles mis......

2008

blikjes

Na een periode met weinig inspiratie en veel geploeter kwam ik mijn schoenendoos met platgereden bierblikjes uit 1996 weer eens tegen.
IDEE: blikjes printen.
Een platgreden blikje inrollen met inkt en dan door de pers heen; kijken wat er gebeurt. Ik mocht de linopers gebruiken, die toch ongebruikt stond. Dus een pers voor mezelf wat een luxe!
Na het inrollen met traditionele etsinkt ben ik gaan experimeteren met waterafdunbare inkt en het opbrengen van de inkt met een kwast. Flink tamponneren en knoeien met verschillende kleuren gaf vaak een hoop troep, maar soms ook mooie resultaten. Ik heb in de loop van een paar maanden ruim 150 prints gemaakt. Een selectie hiervan kunt u bekijken.

vanaf 2012

foliedrukken

In 2008 maakte ik kennis met weer een heel andere druktechniek. Een soort offset techniek, waarbij je folie gebruikt en de etspers het drukwerktuig is.
Het begint met een afbeelding bewerken op de computer en het eindigt met een druk in één of meer gangen op de etspers.
Het ligt voor de hand om te kijken of een foto als basis kan dienen en er dan nog wat creativiteit in te persen valt.
Een foto is vaak een te af product en gaan knutselen met collagetechnieken zie ik niet zo zitten, misschien een mengtechniek met etsen; de combi van fotografie en tekenen. We zullen zien.....
En misschien wordt het wel een zeer exclusieve manier van foto's afdrukken
Ik heb wat eerste voorbeelden, maar

e-mail